Když se řekne optimalizace mzdových výdajů zaměstnavatele, řadu lidí napadne zejména propouštění zaměstnanců nebo snižování jejich platů. To by však mělo být až posledním krokem.
Schopné a zkušené pracovníky totiž za 100 Kč / hod. neseženete. A jakmile kvalitní zaměstnance jednou ztratíte, těžko je budete získávat zpět. Zvlášť za původních finančních podmínek.
Naštěstí existují i další možnosti, jak mzdové náklady optimalizovat. A které se zaměstnanců nedotknou zdaleka tolik, jako snížení mzdy.
Dobrou zprávou je, že už samotné mzdy jsou daňově účinným výdajem. Vyplývá to z ustanovení § 24 odst. 1 Zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.
Říká, že: „Výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů se pro zjištění základu daně odečtou ve výši prokázané poplatníkem a ve výši stanovené tímto zákonem a zvláštními předpisy“.
A mzdy vyplácené zaměstnancům do takovýchto výdajů patří. Při podnikání je tedy můžete uplatnit – ať už vedete účetnictví, nebo daňovou evidenci.
TIP: Přečtěte si,Při optimalizaci mzdových nákladů zaměstnavatele vám pomůže i podrobnější pohled na mzdy. Každá mzda má totiž dvě základní složky:
Zatímco základní složka je pevně stanovená a uvedená ve smlouvě nebo mzdovém předpisu, variabilní složka se mění. Právě s ní tedy můžete pracovat.
Není to ale tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Nemůžete totiž celou pohyblivou složku prostě škrtnout. Také ona se totiž dělí na dva typy:
Pracovat tedy můžete s nenárokovou složkou.
Jak na to?
Základní postup je jednoduchý. Pomocí mzdového nebo účetního systému se mzdovým modulem zkontrolujte, jaké bonusy jste vyplatili v minulém období. A hledejte možnost úspor. Například snížením či zrušením jednorázových odměn.
Místo těchto odměn můžete zaměstnancům nabídnout takzvanou stabilizační složku mzdy – bonusy za dobu odpracovanou ve firmě. Motivujete tak zaměstnance k větší loajalitě. Navíc tyto odměny zpravidla nevyplácíte tak často jako různé jednorázové bonusy.
A to vám umožňuje snížit mzdové náklady na zaměstnance.
Dalším způsobem, jak snížit celkové mzdové náklady, je optimalizace benefitů. Ne všechny jsou totiž daňově uznatelné. Jako zaměstnavatel je tedy zaměstnancům hradíte „ze svého“.
Nabízejte zejména benefity, které jsou daňově účinné.
Patří mezi ně:
Tento benefit využijete zejména při hledání nových zaměstnanců. Pokud bydlí v jiné obci, než je místo zaměstnání, můžete mu poskytovat cestovní náhrady. A to až 4 roky.
Jakmile se ale zaměstnanec (nebo někdo z jeho rodinných příslušníků) přestěhuje do obce výkonu práce, nárok na tuto náhradu automaticky zaniká.
Zaměstnanci můžete také přispět na stěhování. Až do částky 15 000 Kč je takový výdaj daňově uplatnitelný.
Zaměstnancům můžete nabídnout také příspěvky na jejich životní pojištění nebo dlouhodobý investiční produkt. Každému zaměstnanci můžete ročně poskytnout až 50 000 Kč. Tuto částku si pak odečtete od daně.
Daňově uznatelné jsou také náklady na vzdělávání zaměstnanců – například na školení nebo na rekvalifikaci. Díky tomu získáte kvalifikovanější zaměstnance. A zároveň se to nijak nedotkne běžných mzdových nákladů.
Velmi oblíbeným benefitem v České republice jsou také stravenky a stravenkové paušály. Od roku 2024 u nich platí, že jsou daňově účinné veškeré příspěvky na stravování. Nejste tedy limitováni například hranicí 55 %, jako tomu u stravenek bylo v předchozích letech.
Příspěvek na stravu zaměstnanců ale musí být podložený písemně. Musíte ho tedy zakomponovat do pracovní smlouvy, kolektivní smlouvy nebo například do vnitřního předpisu zaměstnavatele.
Všechny zmíněné benefity musíte samozřejmě zohlednit také při vedení mzdového účetnictví. A to zejména ve mzdovém listu zaměstnance. Každý měsíc v něm evidujete:
Nejlepší je evidovat mzdové listy v účetním softwaru. Řadu úkonů totiž zautomatizuje a dohlédne na to, aby veškeré doklady byly v souladu s platnou legislativou.
Optimalizaci mzdových nákladů zaměstnavatele vám výrazně usnadní vhodný mzdový či účetní systém.
Jaký je mezi nimi rozdíl?
Mzdový systém se specializuje na mzdovou agendu. Obsahuje proto pokročilé funkce, které využijí také personalisté. Je ale poměrně drahý – stojí i okolo 50 000 Kč. Navíc u něj musíte řešit následné propojení s účetním programem, případně veškerá mzdová data zapisovat dvakrát – do mzdového a do účetního systému.
Tato varianta je proto vhodná hlavně pro firmy se stovkami zaměstnanců.
Menším společnostem se většinou vyplatí účetní systém se specializovaným modulem na zpracování mezd. Vyjde jen na několik tisíc korun a zvládne běžnou mzdovou a personální agendu.
Veškeré údaje navíc stačí zadat jen jednou – program je automaticky přenese do všech souvisejících dokumentů.
Poradí si přitom se:
Vašim účetním tak výrazně usnadní a zrychlí práci. A protože vše vyřeší na jednom místě a bez zbytečného zadávání stejných údajů do různých programů, zvládnou ve stejném čase udělat víc práce.
Nemusíte tak hledat další výpomoc na řešení mzdové a účetní agendy. A to s optimalizací mzdových nákladů úzce souvisí.
Na úvod upozorňujeme, že verze 24.950 je poslední aktualizace, kterou si mohou stáhnout uživatelé s…
Money Možnosti a nastavení Money S3 je možné propojit s libovolným poštovním serverem přes SMTP protokol…
Zodpovězené dotazy z 31.10. Dobrý den, prosím o radu, jak lze v účetním deníku řadit…
Vymezení směnek v účetnictví Směnka je definována jako listinný cenný papír, který vyjadřuje bezvýhradný slib…
Vymezení dluhopisů v účetnictví V rámci účetnictví rozlišujeme následující syntetické účty pro zachycení dluhopisů a souvisejících…
V rámci oceňování majetkových cenných papírů a podílů je nutné rozlišovat tři situace: ocenění při pořízení,…
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.
Cookie policy